Onderstaand bericht heb ik geplaatst op het ARBO-forum. Daar kreeg ik een verwijzing naar dit forum. In de hoop dat jullie mij kunnen helpen, hierbij mijn vraag:
Mijn naam is Mabel en ik heb een vraag die betrekking heeft op het aanpassen van een personenlift volgens de nieuwe arbo-richtlijnen. Ik weet alleen niet of dit het goede prikbord hiervoor is. Ik stel mijn vraag toch maar, misschien is er iemand die een antwoord weet.
Het gaat om de volgende kwestie:
Bij ons in het appartementencomplex hebben wij een lift. Nu schijnt het zo te zijn dat deze (overigens goed onderhouden en uitstekend werkende) lift aangepast moet worden aan bepaalde richtlijnen die vastgesteld zijn volgens de arbo. Alleen kunnen wij nergens achterhalen wat die richtlijnen zijn en per wanneer die ingaan. Is er hier iemand die weet waar ik die richtlijnen kan vinden. We moeten namelijk een heel groot bedrag voor deze reparaties/aanpassingen betalen, wat inhoudt dat we als VvE behoorlijk de min in gaan. Onze groot-eigenaar (die overigens steeds van eigenaar wisselt) schort het onderhoud steeds maar op. Nu willen we dus heel graag weten per wanneer welke richtlijnen ingaan, zodat we heel concreet aan kunnen geven wat wanneer gedaan moet worden.
Sorry voor dit enigszins verwarrende verhaal, maar ik werk zelf in een heel andere beroepsgroep en heb derhalve totaal geen verstand van dit onderwerp.
Aanvullende info:
Er is een R&I uitgevoerd, gegevens zijn ons onbekend, die zijn in handen van het VvE management. Wat we wel weten is dat er aanpassingen gedaan gaan worden aan de deuren. Momenteel zijn het “openslaande” deuren en dit moeten schuifdeuren worden, omdat dit verplicht schijnt te zijn. Onze lift beweegt ten opzichte van de deuren, als dit duidelijk is voor jullie. We hebben geen afgesloten liftcabine waarbij de deuren van de etages niet zichtbaar zijn. Hierdoor moet de complete liftschacht aangepast worden. Ook worden er aanpassingen gedaan die ervoor zorgen dat de lift aangepast wordt aan de arbo-normen. Wat hiermee bedoeld wordt, is ons compleet onduideliijk.
Met vriendelijke groet,
Mabel