Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op liften.startpagina.nl

Liften en ARBO

  • Mabel

    Onderstaand bericht heb ik geplaatst op het ARBO-forum. Daar kreeg ik een verwijzing naar dit forum. In de hoop dat jullie mij kunnen helpen, hierbij mijn vraag:

    Mijn naam is Mabel en ik heb een vraag die betrekking heeft op het aanpassen van een personenlift volgens de nieuwe arbo-richtlijnen. Ik weet alleen niet of dit het goede prikbord hiervoor is. Ik stel mijn vraag toch maar, misschien is er iemand die een antwoord weet.

    Het gaat om de volgende kwestie:

    Bij ons in het appartementencomplex hebben wij een lift. Nu schijnt het zo te zijn dat deze (overigens goed onderhouden en uitstekend werkende) lift aangepast moet worden aan bepaalde richtlijnen die vastgesteld zijn volgens de arbo. Alleen kunnen wij nergens achterhalen wat die richtlijnen zijn en per wanneer die ingaan. Is er hier iemand die weet waar ik die richtlijnen kan vinden. We moeten namelijk een heel groot bedrag voor deze reparaties/aanpassingen betalen, wat inhoudt dat we als VvE behoorlijk de min in gaan. Onze groot-eigenaar (die overigens steeds van eigenaar wisselt) schort het onderhoud steeds maar op. Nu willen we dus heel graag weten per wanneer welke richtlijnen ingaan, zodat we heel concreet aan kunnen geven wat wanneer gedaan moet worden.

    Sorry voor dit enigszins verwarrende verhaal, maar ik werk zelf in een heel andere beroepsgroep en heb derhalve totaal geen verstand van dit onderwerp.

    Aanvullende info:

    Er is een R&I uitgevoerd, gegevens zijn ons onbekend, die zijn in handen van het VvE management. Wat we wel weten is dat er aanpassingen gedaan gaan worden aan de deuren. Momenteel zijn het “openslaande” deuren en dit moeten schuifdeuren worden, omdat dit verplicht schijnt te zijn. Onze lift beweegt ten opzichte van de deuren, als dit duidelijk is voor jullie. We hebben geen afgesloten liftcabine waarbij de deuren van de etages niet zichtbaar zijn. Hierdoor moet de complete liftschacht aangepast worden. Ook worden er aanpassingen gedaan die ervoor zorgen dat de lift aangepast wordt aan de arbo-normen. Wat hiermee bedoeld wordt, is ons compleet onduideliijk.

    Met vriendelijke groet,

    Mabel

  • tuun

    automatische deuren zijn nog niet verplicht. ze zijn wel veiliger dan de oude draaideuren omdat de kooi wordt afgesloten en er dus geen klemgevaar meer is als de lift in beweging is. De arbo aanpassingen moeten worden uitgevoerd binnen de tijd van risicograad van betreffend keuringspunt. Dit varieerd tussen de 3 jaar na de eerste keuring tot 12 jaar.

  • Dreah

    Beste Mabel,

    Het lijkt me allereerst erg sterk dat jullie als vve de min ingaan als je je lift moet aanpassen aan dhet warenwet besluit liften. ( Dit is de wet waarin de ARBO regeling is vastgelegd. )

    Ik zal proberen je e.e.a. uit te leggen:

    Er zijn vier categorieën waarin ARBO regels zijn verdeeld, te weten 1,2,3 en 4. 1 is urgent en dient eigenlijk direct aangepast te worden, 2 is 3 jaar na de eerste keuring op deze punten ( waarschijn nu dus… ) 3 is binnen 12 jaar of grootschalige modernisering en 4 is een aanbeveling en niet verplicht. ( meneer Tuun van Kone vergeet dit voor 't gemak even…. toch Tuun? )

    De deuren waar jij het over hebt zijn Europes aanbevelingen en kennen op 't moment geen verplichting. Houd concreet in dat je naar alle waarschijnlijkheid voor een paar duizend euro klaar bent met de aanpassingen. Echter moet ik hier wel bij vermelden dat het uiteraard erg verstandig is om de deuren aan te passen! Als we kijken naar de ongevallen die hier meet kunnen gebeuren dan zie je dat dit de gevaarlijkste factor is van een lift van voor 1979*. ( * toe werden afgesloten kooideuren verplicht ).

    Al met al valt het waarschijnlijk reuze mee…

    Dreah

  • Mabel

    Heel erg bedankt voor de antwoorden, hier kunnen we zeker iets mee. Het is zo dat er een bedrag van E92.000,00 uitgegeven moet gaan worden voor de aanpassingen/vervanging van de lift. Nu kunnen we in ieder geval iets tegengas geven.

    Mabel

  • M

    Een kleine correctie omtrend uitvoertermijnen:

    Risicograad 1: Urgent (ernstig valgevaar in schacht of vanaf kooidak)

    Uitvoertermijn 2 keuringen na eerste melding (3 jaar)

    Risicograad 2: Nodig (Valgevaar algemeen, knelgevaar, elektrocutie, verplettering, inspectiebesturing, verlichting)Let wel: voornamelijk lifttechnisch

    Uitvoertermijn: 2 keuringen na eerste melding (3 jaar)

    Risicograad 3: Belangrijk (vluchtroute, begaanbaarheid, stootgevaar, uitglijden, noodverlichting, onvoldoende werkruimte)Let wel: voornamelijk bouwkundig

    Uitvoertermijn: 12 jaar of tot aan renovatie

    Risicograad 4: Wenselijk (noodverlichting)

    Uitvoertermijn: Geen termijn gesteld

    Bron:http://www.liftinstituut.nl/Warenwetbesluit/warenwetbesluit.htm

    De derde melding kan de lift worden afgekeurd. Dit is dus 4,5 jaar na de eerste melding (vermoedelijk 2005)

  • rakidendros

    Beste Mabel,

    Je spreekt over de arbo punten, de weergave gegeven door de liften mensen zijn uiterst correct. Waar ik mij over verbaas dat er door jullie VVE bestuurder € 92000 is gereseveerd dit klinkt als een totale vervanging voor jullie lift.

    Waar wil hij dit dan aan uit geven?

    Tegenwoordig koop je een nieuwe lift 4 stopplaatsen voor ongeveer € 45000

    Als je een oprecht onafhankelijk advies wilt neem je een adviseur in de arm er staan verschillende goede op de liften startpagina, bijv De liftmakelaar, Eurlicon, Peron etc,

  • walter

    Mabel,

    als je een concurrerende offerte wilt hebben moet je maar mailen dan weet ik wel enkele bedrijven die dat kunnen uitvoeren afhankelijk van de locatie waar je zit.

    gegroet

  • johan beyne

    Aansluitend op uw mail naar Mabel,

    Vervangen van bestaande kabellift bouwjaar 1972, kooi 85 op 95 en deuropening 64 cm.

    Locatie te knokke lippenslaan.

    Graag meer info van jullie tewege hieromtrent.